+-

Video Silat


Cingkrik, sebagian teknik jatuhan
Jurus Bandrong - Jawa Barat
Tarung Bebas Genggong
Jambore Pencak Silat, Satria Nagagiri performance
HQ Hikayat Betawi Beksi Kreo Selatan #1
Silat Jasinga di FIB UI
Getaran Merpati Putih @Escapade Show of AXN
Ensiklopedi Silat Indonesia
Beksi, Peragaan Jurus #02

Shoutbox

20/03/2014 21:24 akoekoko: tes, tes, satu dua...
10/01/2014 22:16 arip: tessss..... happy new year.. ada event apa ini dunia persilatan tahun ini? :D
28/08/2013 13:28 Bang Gagak: Assalamualaikum... bang..
11/08/2013 16:12 Aku: Untuk semua sahabat...Minal aidzin wal faidzin. Mohon maaf lahir batin
09/08/2013 05:32 Dolly Maylissa: Maaf lahir batin ya semua, selamat hari raya idul fitri
08/08/2013 23:50 anaknaga: assalamu'alaikum para master dan praktisi MA. selamat hari raya Idul Fitri 1434H, Taqabalallahuminna waminkum.

salam.
01/08/2013 15:35 guebanget: ting nong ding dong
View Shout History

Recent Topics

Latihan Xinyi Liuhe Quan (only moslem) by ifung
19/04/2014 19:30

PPS Betako Merpati Putih by mpcrb
17/04/2014 09:42

Tai Chi Meringankan Depresi pada Lansia by ifung
16/04/2014 19:27

Pencak Silat "NATAR" dari perbatasan sumut dan sumbar by Tiger_Lord
10/04/2014 17:12

13 DASAR TAIJIQUAN BAGIAN 1 by ifung
09/04/2014 22:17

Menangis Dapat Membantuan meringankan Stres, Tapi untuk Kesehatan Optimal Anda P by ifung
05/04/2014 22:06

Dialog Keajaiban Silat - Silat untuk Kehidupan by luri
04/04/2014 14:16

Merpati Putih by alfee
02/04/2014 19:26

Silat Gombel Tradisional by Putra
24/03/2014 15:02

Pencak Silat Tertua Betawi "Silat Gombel aliran Jalak putih" by Putra
24/03/2014 14:18

PABUCI (PANCERBUMI CIKALONG/PASAR BARU CIANJUR) by luri
23/03/2014 17:38

TOKOH-TOKOH SILAT BAMBU LARANGAN by AGUNGP
19/03/2014 12:39

Jeet Kune Do by ifung
16/03/2014 18:18

THE EIGHT BASIC METHODS OF CHEN STYLE TAI CHI CHUAN by ifung
16/03/2014 17:50

Peluncuran Buku KEAJAIBAN SILAT oleh Edwin Hidayat Abdullah by Satria Naga
12/02/2014 01:42

SilatIndonesia.Com

Author Topic: Wali Suci Indonesia  (Read 15615 times)

avirdurdja

  • Anggota
  • **
  • Thank You
  • -Given: 0
  • -Receive: 0
  • Posts: 10
  • Reputation: 0
    • Email
Wali Suci Indonesia
« on: 18/01/2009 22:44 »
Assalamualaikum...

Saya dr Malaysia...ingin mengetahui mengenai TENAGA DALAM WALI SUCI INDONESIA.... ader sesiapa yg mengetahui atau pernah mempelajari aliran tersebut harap dapat menghubungi saya ... avirdurdja@yahoo.com...sekian terima kasih

avirdurdja

  • Anggota
  • **
  • Thank You
  • -Given: 0
  • -Receive: 0
  • Posts: 10
  • Reputation: 0
    • Email
Wali Suci Indonesia
« Reply #1 on: 21/01/2009 00:09 »
Assalamualikum....

Sekiranya ada info berkenaan Wali Suci Indonesia harap sama sama berkongsi maklumat....i`m looking forwarg 2 know it further....

Qsecofr

  • support
  • Anggota Tetap
  • *
  • Thank You
  • -Given: 0
  • -Receive: 2
  • Posts: 165
  • Reputation: 3
Re: Wali Suci Indonesia
« Reply #2 on: 21/01/2009 00:54 »

Wali suci ini nama silat ya, dimana nah, apakah ada di Indonesia?

avirdurdja

  • Anggota
  • **
  • Thank You
  • -Given: 0
  • -Receive: 0
  • Posts: 10
  • Reputation: 0
    • Email
Re: Wali Suci Indonesia
« Reply #3 on: 21/01/2009 12:58 »
ya...dulu namanya persatuan seni budaya bela diri wali suci....dan sekarang di kenali dengan nama perguruan wali suci indonesia...dari maklumat yg saya perolehi...wali suci terdapat d tanah jawa iaitu bogor....mohon sekiranya ada maklumat yang terkini..

avirdurdja

  • Anggota
  • **
  • Thank You
  • -Given: 0
  • -Receive: 0
  • Posts: 10
  • Reputation: 0
    • Email
Re: WALI SUCI
« Reply #4 on: 21/01/2009 21:08 »
x da urg ka dlm thread tok..... :'( :'(

EricB

  • Guest
Re: Wali Suci Indonesia
« Reply #5 on: 22/01/2009 00:58 »
punten ah,

This is the english section, this topic has to be moved

EricB

  • Guest
Re: Wali Suci Indonesia
« Reply #6 on: 22/01/2009 01:03 »
Saya sudah pindah topicnya, tapi nga bisa edit posting di atas ini

Pak Mod, silahkan hapus berita di atas ini

sarung kampret

  • Pendekar Madya
  • ***
  • Thank You
  • -Given: 0
  • -Receive: 15
  • Posts: 1.359
  • Reputation: 63
    • Email
  • Perguruan: Balerante
Re: Wali Suci Indonesia
« Reply #7 on: 22/01/2009 11:54 »
gak papa kang eric biar keliatan panjang nih thread....
"Sugih tanpo bondho,pintar tanpo ngeguru, menang tanpo ngasorake, nglurug tanpo bala, mangan tanpo mbayar."

petarung

  • Anggota
  • **
  • Thank You
  • -Given: 0
  • -Receive: 0
  • Posts: 12
  • Reputation: 0
Re: WALI SUCI
« Reply #8 on: 22/01/2009 17:30 »
x da urg ka dlm thread tok..... :'( :'(
awak ni tau dari mane ada wali suci?
tak femous ler kat sini....

avirdurdja

  • Anggota
  • **
  • Thank You
  • -Given: 0
  • -Receive: 0
  • Posts: 10
  • Reputation: 0
    • Email
Re: WALI SUCI
« Reply #9 on: 22/01/2009 21:13 »
WALI SUCI dulu glemer d malaysia.....zaman 60-an dulu...tp skrang nie dah berkubur....sayer dpt info dr urg lamer....diaurg kata pengasas aliran nie masih ada d bogor indonesia.....

ibu

  • Anggota Tetap
  • ***
  • Thank You
  • -Given: 0
  • -Receive: 4
  • Posts: 40
  • Reputation: 11
Re: WALI SUCI
« Reply #10 on: 26/01/2009 00:05 »
cik avirdurdja boleh sabar sikit, pasal nama silat ni saye tiada tahu. jarang orang tahu.
Saye duduk dekat bogor, dibogor silatnya banyak betul. Namanya pun macam-macam.
Khas silat bogor adalah jurus macannya, bila encik mau, boleh tengok silat gerak gulung, silat cikalong, silat cimande.
Semoga bisa membantu.
Salam persaudaraan untuk seluruh sahabat silat dari malaysia

avirdurdja

  • Anggota
  • **
  • Thank You
  • -Given: 0
  • -Receive: 0
  • Posts: 10
  • Reputation: 0
    • Email
Re: WALI SUCI
« Reply #11 on: 28/01/2009 15:11 »
Terima kasih kepada cik ibu...saya berbesar hati sekiranya ada lagi info yg berguna untuk saya menghubungi perguruan tersebut....setahu saya nama pengasas perguruan ini Bpk Andi Bahtiar B Hj Polewali...dan maklumat yg saya peroleh mengatkan ianya d bogor atau d wilayah lain.......

Jali Jengki

  • Pendekar Muda
  • **
  • Thank You
  • -Given: 0
  • -Receive: 1
  • Posts: 828
  • Reputation: 43
  • Love Pencak Silat, Proud to be Indonesian
Re: WALI SUCI
« Reply #12 on: 28/01/2009 15:45 »
Pak Avidurdja,

Kalau dilihat dari nama pengganggas perguruan ini sepertinya orang Bugis, di belakang nama ada Polewali. Mungkin asalnya dari sana Polewali atau Mandar...di sekitaran Sulawesi Selatan dan Barat . (CMIIW)

Tabe'
Kullu Nafsin Zaaiqatul MAUT

avirdurdja

  • Anggota
  • **
  • Thank You
  • -Given: 0
  • -Receive: 0
  • Posts: 10
  • Reputation: 0
    • Email
Re: WALI SUCI
« Reply #13 on: 29/01/2009 13:07 »
Terima kasih bpk jali jengki.....

Itu diluar pengetahuan saya....sebab saya kurang arif berkenaan tersebut......saya berbesar hati sekiranya bpk sudi membantu andaikata bpk ada mengetahui berkenaan perguruan tersebut......agar dapat menjalinkan silaturahim dgn lebih erat  [top] [top]




wcraris

  • Wajah Baru
  • *
  • Thank You
  • -Given: 0
  • -Receive: 0
  • Posts: 1
  • Reputation: 0
    • Email
Re: WALI SUCI
« Reply #14 on: 18/06/2009 12:17 »
Saya Berminat Dengan Berkongsi Maklumat Tentang Topik ini.
Pengasas Andi Bahtiar bin Hj Poliwali ni yang saya tahu dia berasal dari poliwali sulawesi. berketutunan Bugis. Dan dulunya menetap di malaysi dan bertugas di malaysia. Saya percaya di Malaysia ada ramai yang masih tahu pasal silat wali suci ni.


 

Powered by EzPortal